Hoogsensitief

Geluiden, geuren of stemmingen komen hard binnen. Als hoogsensitief persoon ben je vaak ook erg gevoelig voor sfeer. Signalen die binnenkomen zijn lastig om te filteren. Je hebt vaak meer aandacht voor jouw omgeving en minder voor jezelf. Eindeloos aanpassen kost veel energie. Focus kan dan ontbreken. Je kunt veel drukte in je hoofd ervaren. Je voelt je daardoor snel moe, opgejaagd en ervaart kramp in je lijf.
Al die prikkels kunnen je overweldigen, waardoor de behoefte ontstaat om je terug te trekken. Opzoek naar stilte in je hoofd en om je heen.

Hoe omgaan met hoogsensitiviteit

Als hooggevoelig persoon heb je vaak moeite met het aangeven van jouw grenzen. Het goed kunnen aanvoelen van situaties, vraagt ook de nodige moed om te handelen naar hetgeen je voelt. Het is een proces waarbij je onder andere leert te stoppen met de dingen die je meer energie kosten dan opleveren.
Ben je bereid om te onderzoeken waar de kramp in je lijf, hoofdpijn of buikpijn vandaan komt? Door te kijken naar diepere lagen in jezelf, kom je dichter bij jezelf. Uit je hoofd en opnieuw in contact komen met jouw gevoel en verlangens. Balans ervaren tussen rust en de prikkels die binnen komen.

Mijn ondersteuning in het leren omgaan met hooggevoeligheid bestaat uit coaching, counseling, haptonomie en/of healing met als doel jouw hooggevoeligheid in te zetten als kracht.



Kenmerken hoogsensitief (HSP)

Herken jij je in onderstaande?

  • Gevoelig voor harde geluiden, sterke geuren en licht
  • Last van kleren die kriebelen
  • Be├»nvloedbaar door stemmingen van anderen
  • Opgejaagd, ge├»rriteerd gevoel bij druk
  • Gevoelig voor pijn
  • Spanning, kramp in het lijf (hoofdpijn, buikpijn, rugpijn)
  • Gebrek aan energie
  • Perfectionist
  • Opzoek naar rust
  • Behoefte om terug te trekken
  • Groot verlangen naar zijn in de natuur
  • Diep geraakt door kunst of muziek

Anders omgaan met hoogsensitiviteit?

Vul dan onderstaand formulier in en ik zal contact met jou opnemen.